pondělí 6. srpna 2018

Fenomén otevřených kanceláří

Inspirujte se

Dnešní článek není tím typickým, který byste u nás hledali. Nebudeme se věnovat žádné novince v oblasti eventů ani tipům jak zlepšit chystanou akci. Nicméně i tak se rozhodně jedná o zajímavé téma, které stojí za pozornost. A to zejména v dnešní době.

Řeč bude o rostoucích fenoménech s názvem coworking a open office. Víte, o co se jedná a jaký je rozdíl mezi těmito anglickými názvy?

Kde se stěny otevřely

Někteří lidé si při tomto označení vybaví místnost jako vystřiženou z filmů o velkých firmách z minulého století. Obrovská hala je naplněna v symetrických řadách stoly, u kterých sedí stejně oblečení úředníci a synchronizovaně vykonávají tutéž činnost. Přestože by se dalo říct, že takto vypadá otevřená kancelář, není tomu úplně tak. Tyto formy kanceláří se začaly vyskytovat ve větší míře v USA na počátku 20. století. Otevřený prostor zde byl kvůli tomu, aby ředitel mohl kontrolovat práci svých zaměstnanců pohodlně od svého stolu. Proto se spíše než open office podobaly tyto prostory polootevřeným buňkovým kancelářím, ve které se člověk soustředí výhradně na svou práci a interakce mezi kolegy je na nižší úrovni.

Lepšího předchůdce open office, můžeme najít ve stejnou dobu v Japonsku. Tam se takto otevřené kanceláře začaly používat z jiného důvodu. A to, aby se zefektivnila práce zaměstnanců právě díky otevřenému prostoru. Navíc uzpůsobení kanceláře nemělo vliv pouze na efektivitu práce, ale také na celkovou harmonii a přimění zaměstnanců k zodpovědnosti za jejich vykonanou práci.

Open office – Jak posílit práci v týmu

Označení open office patří tedy typu uspořádání kanceláře. To se definuje jako otevřené pracovní místo určené pro více než deset zaměstnanců, které je vhodné na činnosti vyžadující neustálou komunikaci nebo rutiny s relativně malou koncentrací pozornosti. To ostatně můžeme najít například i na anglické verzi wikipedie. Dalším typem podobného uspořádání pracovního prostoru je team space. Ten je určen pro několik týmů do deseti lidí, které jsou jednotlivě odděleny přepážkami.

Výhodu open office vidí někteří zaměstnavatelé v lepší týmové práci zaměstnanců a plynulosti práce. Paradoxně jeho otevřenost je i jeho nevýhodou, a to např. při krizových situacích, kdy může celkovou plynulost práce rozbít vzniklý chaos.

Coworking - Každý jednotlivec je součástí celku

Nyní se dostáváme k druhému pojmu. Tento fenomén zaznamenal masivní vzestup v posledním desetiletí a jedná se v podstatě také o sdílené prostory k práci. Ptáte se, v čem se tedy liší od open office? V tom, že tyto prostory jsou určeny lidem na volné noze. Zde si totiž mohou pronajmout své pracovní místo a pracovat po boku jiných freelencerů. Každé coworkingové zařízení se snaží nabídnout i vždy něco navíc, ať už je to kantýna, kavárna, či odpočinkové místnosti. Hlavním cílem těchto center je vytvořit mezi lidmi na volné noze komunitu, jejíž členové se budou podporovat a vzájemně se inspirovat. Tomu se samozřejmě snaží přizpůsobit i prostory, které často podporují kreativitu a jsou pro práci pohodlné.

Oba tyto typy kancelářského prostředí se snaží zefektivnit a zlepšit pracovní výkony díky socializaci pracovníků v otevřeném prostoru. A jelikož je tento fenomén celkem populární, troufneme si říct, že úspěšně.

Na závěr by se dalo podotknout, že i tak je občas dobré si odskočit i z těchto kanceláří. Třeba na nějakou teambuildingovou akci, kde se určitě socializace a zefektivnění pracovních výsledků dočkáte také.